Klimgeit.nl
Duchenne Heroes
Scotland trail verslag
Start

Eric was met het plan gekomen de Scotland Trail, van Skye naar Montrose (aan de Noordzee), te fietsen. Als uitgangspunt ligt Aberdeen gunstig omdat het beginpunt hier vandaan goed te bereiken is per trein en het eindpunt er net ten zuiden van ligt. Helemaal prettig is dat we hier bij Gerco kunnen overnachten. Gerco zelf zal de laatste dagen ook meefietsen.

We zijn met het vliegtuig via London op Aberdeen gevlogen. Helaas bleek alleen mijn fiets niet meegekomen te zijn. Navraag leerde dat die op Schiphol was achtergebleven. Hiermee kwam direct onze planning in gevaar want we zouden de volgende ochtend met de trein naar Kyle of Lochasl by Skye bridge vertrekken. Om niet onze hele planning overhoop te gooien besloten we de reis naar Skye en eerste twee etappes in te korten tot 1 dag. Daarom zouden we vanaf Inverness de Great Glen Way volgen tot Fort Augustus om vanaf daar de route weer te volgen. Deze variant is weliswaar een dag korter maar is qua zwaarte ongeveer gelijk.

Dit keer heb ik voor het eerst een GPS en PocketPC (in een watervaste Otterbox case) gemonteerd om te navigeren zonder papieren kaart. De route en belangrijke punten had ik van tevoren met behulp van een digitale kaart aangemaakt. Tijdens het fietsen kregen we via het scherm van de GPS en PocketPC direct de plaats en te volgen richting door.

Dag 1 Great Glen Way Inverness - Fort Augustus

Vanaf Aberdeen gaat een rechtstreekse trein naar Inverness. Vanaf daar volgen we de river Ness een paar kilometer stroomopwaarts. Dan krijgen we direct de eerste steile klim die ons bovenop de kam lang de river Ness brengt. Na een vaag begin door grasland en langs een paar hekken, volgt een lang stuk over een oud spoorwegbed tot Blackfold. Het volgende stuk tot na Loch Laide loopt vrij vlak over asfalt

Hier gaat de Great Glen Cycle way verder over het asfalt maar wij volgen de Great Glen Way omhoog en daarna in een fraaie technische afdaling naar beneden. Helaas is het wel een beetje teveel voor de bevestiging van de Otterbox waarin de PocketPC zit, die er bij een drop-off af breekt. Met een paar tie-wraps is dit wel weer snel gefikst. De afdaling eindigt in Drumnadrogit waar het een enorme drukte is omdat het plaatsje zichzelf tot het Loch Ness dorp heeft gedoopt.

Wij verlaten snel de drukte om aan de andere kant van Glenn Urquhart de kam boven Loch Ness te klimmen. Na een paar kilometer verandert de weg in een smalle single trail met een aantal pittige klimmetjes. En vlak voor Invermoriston worden we getrakteerd op een mooie steile klim met een aantal haarspeldbochten. Omdat we een beetje vaart willen maken volgen we de laatste 7 kilometer de weg naar Fort Augustus langs Loch Ness in plaats van de Great Glen Way die honderd meter hoger loopt. Fort Augustus ligt mooi aan het eind van Loch Ness aan de sluizen van het Calledonian Canal. Tegenover de sluizen vinden we een pub waar we ons tegoed doen aan fish and chips.

Dag 2 Fort Augustus - Aviemore

De tweede dag worden we wakker met typisch schots weer: regen. Een kort stukje asfalt breng ons vanuit Fort Augustus aan het begin General Wade's military road. Deze gravel-weg is van het begin al direct steil en stenig. Door de regen lijkt het hier en daar of we door de rivierbedding omhoog te fietsen. Halverwege de klim net na een de oversteek van een zijrivier van de river Tarff krijgen we het steilste deel van de klim. Op de pas is het nat en winderig dus beginnen we snel aan de technische afdaling richting de river Spey.

Pas na een paar kilometer komen we op de asfaltweg die we volgen tot Laggan. De regen en kou heeft de motivatie geen goed gedaan maar gelukkig geven een paar warme saucijzenbroodjes en een colaatje uit de plaatselijke shop weer een beetje moed. Ondertussen is het ook gestopt met regenen en fietsen we ons droog over weg naar Kingussie.

Vlak na de Ruthven Barracks gaat de route weer over gravelwegen door het bos. Bij de tweede brug over een beek bij Achleum is het pad redelijk vaag en moeten we een stuk lopen. Daarna volgt een snelle afdaling over asfalt, een single track en een bospad tot de B-weg naar Aviemore.

Dag 3 Aviemore - Tomintoul

De derde dag is de kortste van onze route maar is zeker een van de mooiste. Na een korte klim over asfalt rijden we langs het stille Loch an Eilein. Het vervolg door Rothiemurchus lijkt wel een aangelegd park. Zonder al te veel technische problemen bereiken we Loch Morlich waar we genieten van het uitzicht op de Cairngorms onder het genot van een cappucino.

Daarna volgt direct de klim naar Ruyvoan Bothy. De route verloopt verder over gravelwegen tot vlak voor Eag Mohr waar we door een smal dal en een kort steil ravijn fietsen. Onze schoenen blijven vandaag niet droog na een aantal keer een doorwaden van een beek. De laatste klimmetjes leveren geen problemen op en halverwege de middag bereiken we Tomintoul

Dag 4 Tomintoul - Ballater

Direct buiten Tomintoul rijden we direct het Glen Avon dal in. Het eerste deel is redelijk vlak over asfalt. Maar verder dal inwaarts wordt de weg onverhard en hier en daar steiler. Op de splitsing van Glen Avon en Glen Builg volgen we een smaller pad richting Loch Builg. De single track rond Loch Builg is die daarop volgt is werkelijk geweldig. Na de pas volgen we weer een gravelweg het Glen Gairn dal in.

Al snel buigen we naar het zuiden af op een steil pad richting de schouder van de Cullardoch. De afdaling is lekker snel en geeft ons een prachtig uitzicht over Glen Feardar. In het dal van de river Dee besluiten we het klimmetje over Felagie te laten zitten om nog voldoende tijd te hebben om een rondleiding te volgen in de Distilleerderij van Loch Nagar net boven Balmoral Castle.

Het laatste stuk richting Ballater wijken we van de route af door de brug bij Polhollick te nemen en zo direct bij ons overnachtingadres Creag Megan uit te komen. Dit authentieke landhuis is echt een aanrader. Vanuit de sfeervolle eetkamer met serre heb je een prachtig uitzicht over de Dee valei.

Dag 5 Ballater - Montrose

Vanaf Bridge of Gairn net na Creag Meggan volgen we direct de oude spoorweg naar Ballater en deze verder zoals de beschreven in de route tot Dinnet. Na een kort klimmetje over Belrorie komen we in het Glen Tanar. We volgen de gravelweg door het Glen Tanar Forest.

Als we het bos uit komen, krijgen we voor het eerst het zicht op Mount Keen en de klim er naar toe. Na het doorwaden van de beek volgt meteen de steile klim die nog net op het kleinste verzet te fietsen valt. Op ongeveer 550 m hoogte waar de weg overgaat in een single track vol rotsblokken moeten we lopen tot de col westelijk van Mount Keen. De afdaling is bovenin redelijk technisch. De brede geulen om het water af te voeren vragen voorzichtigheid.

Eenmaal op de asfaltweg in Glen Esk zijn de technische stukken voorbij maar moeten er nog wel een aantal heuveltjes beklommen worden. Het laatste stuk van Edzell naar Montrose voelen we langzaam de kou van de Noordzee dichterbij komen. Nadat we de Noordzee hebben gezien vanaf de boulevard rijden we dan ook snel naar het station om weer op te warmen in de trein naar Aberdeen.